Som styrelsen tidigare informerat så kommer vi att avskaffa portkoden för inpassering i huset.
Alla boenden har nu fått sina brickor för inpassage och nästa steg blir att även möjliggöra inpassage via mobilappen Telcred Home. Med appen så kan du med ett knapptryck öppna porten mot gatan, låsa upp dörrarna vid varje trappuppgång samt låsa upp dörren ner till källaren vid D. Du kan även skapa en temporär portkod som enbart fungerar mellan vissa datum och klockslag. Perfekt för fredagens middagsgäster eller för en budfirma som du vet ska komma mellan vissa klockslag.
Mobilappen är personlig och alla i hushållet som ska använda mobilappen kommer att få en egen inloggning. Vi har en månadskostnad för varje användare och uppmanar dig att inte begära fler inloggningar än för de som behöver i ditt hushåll.
Senast den 1 december 2022 måste varje användare registrera sig genom att fylla i detta formulär: Begäran att få mobilapp till passagesystemet
Registreringar som kommer in senare medför merarbete för styrelsen och vår leverantör av systemet. Föreningen tar därför ut en administrativ avgift på 250 kronor för registreringar efter den 1 december 2022.
Portkoden avskaffas den 9 januari 2023
Frågor och svar
Vad händer om jag behöver en ny användare av mobilappen senare?
Det går att lägga till men föreningen tar ut en administrativ avgift på 250 kronor för ytterligare registreringar.
Kan jag registrera andra än de som bor i hushållet i appen?
Nej, vi tillåter endast de som bor i huset att ha tillgång till appen.
Jag förstår inte hur appen fungerar!
Här beskriver vi de viktigaste funktionerna.
Måste jag använda appen?
Nej, det går bra att bara använda brickan.
När kan jag börja använda appen?
Den 2 december kommer vår leverantör att få en lista på alla användare som vill få tillgång till mobilappen. Leverantören kommer därefter att skapa alla användarkonton och du kommer få ett mejl när det är klart.
Kan jag använda samma inloggning på flera mobiler/appar?
Nej, du kan enbart använda en inloggning per mobilapp. Skulle du logga in med samma email och telefonnummer på två olika telefoner så kommer du att loggas ut ur den du först loggade in på.
Ska även de yngsta i familjens använda mobilappen?
Då mobilappen är personlig och medför ett visst ansvar så bör man överväga att enbart låta de yngsta använda sin bricka för inpassage.
När avskaffas portkoden?
Den 9 januari 2023 tas portkoden bort och du kommer enbart kunna öppna porten med bricka eller via mobilappen.
Hur kommer anhöriga till förskolans föräldrars barn in?
Tills vidare använder dom en dagkod som enbart fungerar 7–18 måndag till fredag. Men vi ser just nu över möjligheten att även ersätta dagkoden med en bricka.
Hur loggar jag in i mobilappen? Behöver jag ett lösnord?
Inloggningen via Telcred Home sker via e-post och mobilnummer så inget lösenord behövs. Du skriver in den e-postadress och det mobilnummer som du angav när du regisserade användaren för mobilappen. Därefter får du en verifieringskod via mejlen och ytterligare en verifieringskod via sms.
Jag har en fråga kring en situation som kan uppstå vid ev tillträde av ambulanspersonal. Vid nödfall undrar jag hur de kan komma in genom porten och gårdsdörren om man inte har kapacitet/oförmåga/kan förbereda en kod i förväg?
Vi har anmält en så kallad ”Blåljuskod” till Polisen/Räddningstjänsten. En Blåljuskod förenklar tillträde till bostadsfastigheter, genom att fastighetsägare installerar en särskild portkod som polisen och övrig utryckningspersonal kan använda dygnet runt.
Om man har ett bud som ska in och inte ringer innan. Hur gör man då?
Då använder du mobilappen och skapar en tillfällig portkod som gäller under de timmar eller dagar du önskar att portkoden skall vara giltig. Notera att det är appen som själv slumpar fram en portkod. Skulle du i ett senare skede behöva justera datum/tid för start och slut på den tillfälliga portkoden så går det bra.